Det kan man undra. Min definition på det hela är att service är att leva upp eller överträffa någons förväntningar. Låter lätt, men när vi nu inte har förmågan att dyka in i andra människors hjärnor är det nästintill omöjligt att veta vad andra människor förväntar sig.
Ta som exempel i går. Jag såg en annons i Elgigantens annonsblad att de hade extern hårddisk med 1 TB för 499 kr. De använder sig av tillgänglighetsgaranti vilket innebär att jag som kund, vad jag trodde, var garanterad varan, likvärdig eller bättre till det priset till och med i går. I butiken träffar jag två som jobbar där och får samma besked. Varan har varit ute på erbjudande i två veckor, "Varför kom du inte tidigare?". Därför jag var på semster och har bara sett veckans erbjudande. Ska jag som kund hålla reda på om veckans erbjudande var ute även förra veckan??? Skumt. Blev inte erbjuden annan likvärdig produkt eller bättre till samma pris. Däremot sålde de på mig en bättre produkt till högre pris. Är det en försäljningsteknik? I så fall anser jag att det är en dålig sådan för när jag nu ska ut och jaga ny laptop så litar jag inte på Elgiganten som min leverantör. Att skjuta sig själv i hälen kallar jag den kortsiktiga försäljningsstrategien.
Sen bar det av till ONOFF som denna veckan säljer Adobe Photoshop och Premiere i ett och samma paket för 995 kr som bara ett av programmen kostar annars. De har ingen garanti på tillgänglighet men det var tomt i hyllan. Frågade en säljare som hänvisade mig till kassan. Kassan sa "Sorry". "Finns den att hitta på något annat varuhus?" undrar jag varav kassatjejen hänvisar mig till Elgiganten????? medan jag menade ett annat ONOFF. Bra service? Då undrar kassatjejen om jag vet artikelnumret? Ser det ut som att jobbar här? Ni har det i veckan annonsblad. Vi hittar ett ex. av veckan annonsblad och det slås på datorn. Då visar det sig att det skall finnas ett ex. kvar hemma. Efter lite letande hittar hon det och jag är överlycklig MEN är det service?
Nu jobbar jag inom servicebranschen och vet att det inte alltid är lätt att ge service, men inom dessa båda företag, borde man veta/kunna bättre!
För mig är service att få det jag förväntar mig. För mig borde alla som jobbar med kontakt med människor ha en viss servicekänsla. Spelar större roll om man möter någon som betalar för något och man har en utsatt säljposition men även yrken som städerskor, bilverkstäder, förskolelärare, politiker, industriarbetare mfl.
Nu måste jag ta itu med mina serviceförläsningar som jag i många år planerat! Jag har så mycket åsikter i området att jag borde börja dela med mig av dem. Jag ser flera företag som kan tjäna pengar på att lära sin personal mera service. Jag pratar inte om avancerad service utan grundläggande förväntningar som kunder, gäster, medarbetare, vänner kan ha på mig som människa. Att få upp ögonen för hur ser andra människor mig? Är så jag önskar att andra människor ska se på mig?
Det är bara att börja jobba på en service föreläsning!
Finns det någon som över huvud taget vet vad sevice innebär idag.
SvaraRadera