söndag 3 november 2019

HEMGJORD TOMATSÅS


Tid: 1 ½ h

Jag brukar göra stora satser med tomatsås i min slökokare om jag har tomater som börjar bli för mjuka eller om de är billiga. 

TOMATSÅS 
1 st gul lök (stor eller 2 små)
1 msk olja
3 msk tomatpuré

2 st vitlöksklyftor
4 st tomater
1 brk krossade tomater
2 st grönsaksbuljongtärning
1 msk fryst basilika
1 tsk oregano

·     Skala lök och vitlök. Skär lök och tomater i stora klyftor. 
·     Stek lök i olja och tillsätt tomatpuré när löken börjar mjukna. Låt lök och tomatpuré steka ihop. Sänk värmen så att du inte bränner såsen. 
·     Tillsätt resterande ingredienser och låt koka på låg värme i en timme. I slökokaren låter jag tomatsåsen gå på låg i 8 timmar. 

När såsen är klar så mixar jag den med mixerstav till en jämn sås. 

Frys in portionsvis i plastpåsar så att du enkelt kan ta fram och tina till att använda till pizza, tomatsås, köttfärssås och tomatsoppa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar