söndag 3 november 2019

Söndagspizza

PIZZABOTTEN
Tid: 50 min            Ugn: 200 gr

Min pizza gör jag olika beroende på hur mycket tid som finns. Vill man kan man köpa färdigt pizzakit och bara välja fyllning. Nedan får du receptet från grunden på min pizzadeg. Tomatsåsen ligger som ett eget recept. Min familj älskar kyckling & bacon så detta recept utgår från våra kycklingrester i veckan. 

PIZZABOTTEN (eller köp färdig pizzabotten eller använd tortillas som botten)
2 st plåtar

50 gr jäst (ersätt med torrjäst)
5 dl ljummet vatten (max 37 grader)
4 msk flytande margarin eller olja
1 tsk salt
1 tsk socker
12 dl vetemjöl (byt gärna ut mot lite grövre mjöl för mer fibrer)

4 dl ost 
4 dl TOMATSÅS (se recept eller köp färdig tomatsås)

·     Smula jästen i en bunke. Tillsätt ljummet vatten, flytande margarin, salt, socker och mjöl. 
·     Kör i assistent, elvisp med degkrokar eller arbeta för hand till en smidig deg. Lägg en kökshandduk över bunken och låt degen jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. 


·     Lägg bakplåtspapper på en plåt.
·     Arbeta ut degen på plåten antingen med kavel eller för hand till önskad tjocklek. 
·     Låt jäsa under kökshandduk i 5-10 min. 
·     Grädda i ugnen i 220 grader i 6 min. 

·     Lägg på tomatsås och toppa med ost på pizzabotten. 
·     Grädda i ugnen i 220 grader i ytterligare 6 min. 


Till hit kan du förbereda om du vill. Låt i så fall pizzabottnarna svalna för att sedan plasta in dem. Lägg dem i kylen eller frysen. Ta fram dem ca 20 min innan det är dags att äta (40 min om du haft dem i frysen). 

Sätt på ugnen igen på 200 grader om du valt att förbereda. 

Lägg på den fyllning som du gillar bäst. Grädda 10 min i 200 grader.
Elise valde skinka, ost & bacon medan Lucas även ville ha ananas.
Johnny valde kyckling, champinjoner, tomat, ost och creme fraiche. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar