lördag 2 januari 2021

Mina goda pannkakor

Vi äter pannkakor avigt och rätt i vår familj. Det kan bero på att jag under några år drev ett pannkakshus i Åhus på Disponentvillan. Här delar jag med mig av mitt bästa pannkaksrecept. 

Ingredienser

3 dl vetemjöl

5 ägg

5 dl mjölk

1/2 tsk salt

3 msk smält smör (går att ersätta med margarin) 

1 tsk vaniljsocker

1/2 dl kolsyrat vatten

Vispa ägg med mjöl och 2 dl av mjölken till en klumpfri smet. Blanda sedan i resten av mjölken och resterande av ingredienserna utom det kolsyrade vattnet  och hälften av smöret. Det kolsyrade vattnet blandas försiktigt i innnan stekning. Resterande del av smöret används vid stekning. Rör om försiktigt i smeten mellan gräddningarna. 

Hela receptet är på 1860 kcal. 


Här hittar du alla mina goda recept.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar